StartSjälvserviceMina sidor - Inloggning
Självservice
Publicerad 2020-10-13
Uppdaterad 2025-07-15 15:05

Krav för inloggning:

  • BankID
 

Om tjänsten

Mina sidor är en tjänst där du kan se och följa dina ärenden hos Sala kommun. Du ser enbart de ärenden som har skickats in via någon av Sala kommuns e-tjänster. På Mina sidor kan du:

  • Se sparade, pågående och avslutade ärenden.
  • Skicka meddelanden till din handläggare. 
  • Spara personliga uppgifter för att slippa fylla i dem igen nästa gång.

Så loggar du in

Du loggar in på Mina sidor med din e-legitimation. Vill du skaffa e-legitimation men inte vet hur du ska gå tillväga? Läs mer på Skatteverket.se: Så här skaffar du e-legitimation.

Det här kan du göra på Mina sidor

Här kommer några tips kring hur du använder Sala kommuns e-tjänster:

Spara ärende

I de e-tjänster där du har loggat in med e-legitimation har du möjlighet att spara ditt ärende för att fortsätta vid ett senare tillfälle. Du hittar dina sparade ärenden på Mina sidor. Det är först när du har fyllt i all information och skickat in ärendet som det kan behandlas av en handläggare. 

Skicka meddelande

På Mina sidor har du möjlighet att skicka meddelanden till din handläggare. När din handläggare skickar ett meddelande till dig får du en notifiering via e-post och/eller SMS. Notisen innehåller en länk till meddelandet på Mina sidor. 

Logga ut

När du är klar med ditt ärende på Mina sidor, logga ut och stäng webbläsaren. Det är extra viktigt om du använder en offentlig dator, till exempel på bibliotek eller i receptionen. Är du inaktiv i 30 minuter loggas du automatiskt ut. 

Vanliga frågor och svar

Ja, Sala kommuns e-tjänsteplattform är anpassad för alla typer av enheter (dator, mobil och surfplatta).

Vissa ärenden behöver signeras av två parter för att kunna behandlas av handläggare. I dessa fall kommer du att få ange kontaktuppgifter till den part som ska signera ärendet utöver dig själv. Därefter skickar vi ett meddelande om signering via e-post och/eller SMS till den part som du har angett. Detta innebär därmed att båda parter måste ha BankID i de fall då en e-tjänst kräver två signaturer.

När du har loggat in med BankID på en e-tjänst får du ett meddelande via e-post och/eller SMS som bekräftar att ditt ärende har skickats in. Bekräftelsen innehåller en länk till Mina sidor där du kan logga in med BankID för att följa statusen för ditt ärende. Du kan exempelvis se om ditt ärende är inskickat, om det väntar på flerpartssignering och därmed inte har skickats in ännu, om det är under behandling, med mera.

Du kan endast följa de ärenden som har skickats in via Sala kommuns e-tjänsteplattform. Detta innebär att du inte kan följa ärenden som har skickats in via en blankett eller via e-tjänst som skapats av en extern part. Det är inte heller möjligt att följa de ärenden som inte kräver inloggning med BankID.

Villkor

För att logga in på Mina sidor krävs BankID.

De personuppgifter som lämnas registreras och behandlas för att underlätta administration, handläggning samt för statistiska ändamål.

Mer information om hur kommunen hanterar personuppgifter hittar du på sala.se/integritetspolicy

Du kan även kontakta dataskyddsombudet via e-post: dataskyddsombud@sala.se

En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation, som till exempel BankID, kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.

Läs mer om e-legitimation på skatteverket.se

Relaterade länkar