Om tjänsten
När en person avlider är anhöriga skyldiga att ordna med begravning och göra en bouppteckning.
Dödsboanmälan
När dödsboet har begränsade tillgångar som inte täcker kostnaden för begravning, kan du som dödsbodelägare ansöka om att kommunen gör en dödsboanmälan, vilket är en förenklad bouppteckning. Dödsboanmälan ersätter då en bouppteckning. Det innebär att det görs en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevande makans/makens tillgångar och skulder.
Efter att en ansökan med tillhörande handlingar för dödsboanmälan inkommit till Vård och Omsorg påbörjas en utredning. En ansökan behöver skickas in inom två månader från dödsfallet. Ett hembesök kan komma att bokas in i den avlidnes bostad och bostaden ska vara i orört skick om inga andra särskilda skäl föreligger. En dödsboanmälan kan inte göras om du som dödsbodelägare redan gjort sig av med delar eller hela bohaget.
Samtliga tillgångar ska uppges, det kan exempelvis vara saldo på banken, värdepapper, försäkringar som betalas ut, bohag, bil, bostadsrätt med mera. Efterlevande maka/make ska även redovisa sina tillgångar. De kostnader som tas upp i utredningen är enbart begravningskostnaderna. Om den avlidna var ensamstående ska den sista hyran tas med samt tömning/städning av bostad mot uppvisande av faktura.
Det går inte att göra en dödsboanmälan om:
- Tillgångarna överstiger kostnaderna för begravning med mera.
- Det finns fast egendom eller tomträtt i dödsboet
- Man har gjorts sig av med, sålt eller gett bort saker från dödsboets hem
- Värderingsfrågorna är komplicerade
- Det behövs efterforskningar kring en avlidnes tillgångar
- Det finns tveksamheter kring bouppteckning eller om någon dödsbodelägare kräver en bouppteckning
- Om det finns ett testamente eller ett äktenskapsförord, kan detta vara skäl till att i stället upprätta en bouppteckning hos Skatteverket.
Ansökan om dödsboanmälan
Viktigt att tänka på när en dödsboanmälan görs
- En dödsboanmälan ska göras senast två månader från dödsfallet.
- Den avlidnes bostad måste finnas kvar i befintligt skick så att ett eventuellt hembesök kan göras om inga andra särskilda skäl föreligger. Annars måste en bouppteckning upprättas och skickas in till Skatteverket.
- Alla autogiro ska omgående stoppas hos banken.
- Inga räkningar ska betalas innan dödsboanmälan/bouppteckning är klar, begär anstånd hos fordringsägarna, meddela att en dödsboutredning pågår, för att slipper onödiga påminnelser.
- Dödsboets tillgångar får inte röras efter dödsdagen, varken befintliga eller inkommande.
Ansökan om ekonomiskt stöd för begravning
Tillgångarna i dödsboet ska i första hand användas till betalning av begravningskostnader. I de fall då dödsboet helt eller delvis saknar tillgångar kan det ha rätt till ekonomiskt bistånd för begravning och gravsten.
Maximalt bistånd som kan beviljas är ett halvt prisbasbelopp vilket år 2025 är beloppet 29 400 kr, reducering sker sedan med de tillgångar som finns i dödsboet på dödsdagen samt de tillgångar som inkommer därefter. Ansökan ska inkomma senast 2 månader efter dödsdagen.
För att ansöka om ekonomiskt bistånd för begravning behöver ni kontakta Mottagningen till Enheten för ekonomiskt bistånd på telefonnummer 0224-74 96 10. Det är viktigt att ni har en fullmakt för samtliga dödsbodelägare innan ansökan görs. Fullmakten hittar ni högst upp på sidan genom att trycka på knappen Fullmakt.
Biståndet utgår till begravningskostnader för att den avlidne ska få en värdig begravning. Om den avlidne var gift eller sambo utreds om den efterlevande maken/makan eller sambon kan bekosta hela eller del av begravningskostnaden.
Följande handlingar ska bifogas
- Namn, personnummer och kontaktuppgifter till samtliga dödsbodelägare.
- Fullmakt från övriga dödsbodelägare som inte företräder dödsboet vid ansökan om ekonomiskt stöd för begravning.
- Kopia av hela deklarationen för senaste inkomståret där specifikation och preliminär skatteuträkning ska framgå.
- Redovisning av eventuella kontanter på dödsdagen.
- Kapital- och räntebesked eller ekonomisk översikt från dödsdagen från aktuella banker.
- Kontoutdrag från den avlidnes samtliga bankkonto från 3 månader före dödsdagen och framåt där utförda transaktioner framgår.
- Uppgift om utbetalning/återbetalning som kommit till dödsboet efter dödsdagen.
- Underlag för begravningskostnader.
Om följande uppgifter är aktuella ska de bifogas
- Finns make/maka, sambo ska dennes tillgångar och skulder redovisas genom kontoutdrag från banken från 3 månader före dödsdagen och framåt.
- Uppgift om eventuella försäkringar som tillfaller dödsboet (ex. AFA, KPA, SPP, FORA, Trygg Hansa, Skandia Liv)
- Värderingsintyg för avyttringsbara tillgångar till exempel bil, motorcykel, båt med mera.
- Kopia på eventuellt testamente och/eller äktenskapsförord
- Finns andel i annat oskiftat dödsbo ska bouppteckning redovisas.
- Eventuell bouppteckning efter tidigare make/maka.
- Underlag för fast egendom, bostadsrätt, villa, tomträtt etc. (köpekontrakt, aktuella lånehandlingar, värdering)
- För ensamstående, underlag på sluthyra
- För utländsk medborgare, uppehållstillstånd från Migrationsverket.
- Uppgift om eventuella tillgångar utomlands.
Om du vill överklaga ett beslut
Om du inte är nöjd med ett beslut, helt eller delvis, kan du överklaga det hos förvaltningsrätten. Överklagan skall ställas till förvaltningsrätten, men skickas till: Enheten för ekonomiskt bistånd, Sala kommun, Box 304, 733 25 Sala. För att överklagandet skall kunna prövas måste det ha inkommit till Sala kommun inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Har ditt överklagande kommit in i rätt tid kommer det att skickas vidare till förvaltningsrätten om kommunens handläggare inte själv ändrar beslutet på det sätt du har begärt. Överklagan måste vara skriftlig och innehålla namn, personnummer, postadress, telefonnummer och vara undertecknad av dig. Tala om vilket beslut det är du överklagar och ange varför du tycker att beslutet är oriktigt och vilken ändring du vill ha. Bifoga handlingar eller annat som du anser stöder din uppfattning.De personuppgifter som lämnas registreras och behandlas för att underlätta administration, handläggning samt för statistiska ändamål.
Mer information om hur kommunen hanterar personuppgifter hittar du på sala.se/integritetspolicy
Du kan även kontakta dataskyddsombudet via e-post: dataskyddsombud@sala.se