StartNäringsliv och arbeteTillstånd, regler och tillsynExplosiva varor, hantering, tillstånd - Ansökan
Självservice
Publicerad 2025-05-21
Uppdaterad 2025-05-22 08:15
 

Om tjänsten

Tillstånd krävs för all typ av hantering av explosiva varor, både för privat och yrkesmässig hantering. Räddningstjänsten Sala-Heby utfärdar tillstånd för köp, förvaring, försäljning, överföring samt godkännande av föreståndare, Räddningstjänsten är också ansvarig för tillsynen av verksamheter som hanterar explosiva varor. 

Olika typer av tillstånd

Det finns olika typer av tillstånd att söka för hantering av explosiva varor. Flera kan sökas samtidigt.

  • Köp - tillstånd behövs vid anskaffande eller ägande av explosiva varor.
  • Förvaring - tillstånd behövs när explosiv vara ska förvaras i förråd.
  • Försäljning - tillstånd behövs när handel ska bedrivas med explosiva varor, exempelvis försäljning av ammunition och fyrverkerier.
  • Överföring - tillstånd behövs när överföring av explosiva varor ska överföras mellan exempelvis säljarens förråd och den nya ägarens förråd eller direkt till arbetsplats.
  • Godkännande av föreståndare - Den som bedriver tillståndspliktig verksamhet ska utse minst en föreståndare. Räddningstjänsten prövar om denne har förutsättning för detta och innebär bland annat att ett utdrag görs ur brotts- och misstankeregistret.

 

Polisen ger tillstånd för sprängning. Läs mer på polisens webbplats.

Tillstånd för tillverkning, bearbetning, destruktion, import och export, gränsöverskridande överföring och återvinning av explosiva varor utfärdas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Läs mer på MSBs webbplats.

Villkor

För företag, föreningar och privatpersoner.

Alla personer som uppges i ansökan, det vill säga föreståndare, deltagare och personer med betydande inflytande, kommer att läggas in i det nationella tillståndsregistret för explosiva varor (NATEV). NATEV administreras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. 

Avgifter

Avgift för tillstånd och för räddningstjänstens tillsyn tas ut enligt gällande taxa, fastställd av kommunfullmäktige.

De personuppgifter som lämnas registreras och behandlas för att underlätta administration, handläggning samt för statistiska ändamål.

Mer information om hur kommunen hanterar personuppgifter hittar du på sala.se/integritetspolicy

Du kan även kontakta dataskyddsombudet via e-post: dataskyddsombud@sala.se

En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation, som till exempel BankID, kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.

Läs mer om e-legitimation på skatteverket.se

Räddningstjänsten Sala-Heby
0224-74 70 00 (växel - under kontorstid), 0224-74 78 80 (mediakontakt) raddningstjansten@sala.se

Relaterade länkar