StartMobila farthinder - Ansökan
Självservice
Publicerad 2025-03-17
Uppdaterad 2025-03-20 14:15

Krav för e-tjänst:

  • BankID
 

Om tjänsten

Om du vill sänka hastigheten på trafiken i ditt bostadsområde kan du ansöka om tillstånd att placera ut tillfälliga farthinder i form av mobila gupp. Mobila farthinder är tillverkade av gummi, de fästs i gatan och är utrustade med reflexer för god synbarhet. Farthinder kan endast bli aktuellt på gata med högsta tillåtna hastighet 30 km/h. De kan inte bli aktuella på genomfartsgator, matargator eller på gator med linjetrafik. Avstånden för de mobila farthindren bör vara minst 80 meter.

Farthinder placeras ut under perioden maj till oktober (datum kan variera på grund av sandupptagning/snöröjning). En godkänd ansökan är giltig en (1) säsong; önskas farthinder även nästkommande år behöver en ny ansökan skickas in. Viktigt att veta är att farthindret inte ägs av sökanden utan att det förblir i Sala kommuns ägo. 

Den tidigare tjänsten för ansökan om blomlådor som farthinder har upphört och är istället ersatt med ansökan om flexibla gummigupp (farthinder). Förändringen innebär att det inte längre beviljas några tillstånd för blomlådor på kommunens gator.

Så här ansöker du

Du ansöker om mobilt farthinder via Sala kommuns e-tjänst. Du som ansöker måste själv vara bosatt på den gata där mobila farthinder ska placeras ut. Läs igenom vilka övriga villkor som gäller innan du ansöker (se Villkor). 

Ansök senast 15 april

Ansökan ska ske senast 15 april varje år. Ansökningar som inkommer efter detta datum behandlas i mån av tid. Om det kommer in många ansökningar kan det bli svårt att hinna handlägga alla. Det kan också bli svårt att genomföra nödvändiga platsbesök och kontroller. De ansökningar som inte kan handläggas i tid kommer att avslås.

Medgivande från berörda hushåll

Innan du ansöker behöver du få medgivande från de grannar som berörs av farthindret. Alla fastighetsägare som är direkt berörda av farthindren, oftast räcker cirka 80% av de boende på gatan, behöver skriftligen visa sig positiva till att mobila farthinder sätts ut på gatan. Du kan antingen använda vår mall för medgivande eller skapa ett dokument på egen hand. Medgivandet ska innehålla grannarnas namn, adress och underskrift. 

Villkor

Krav för godkänd ansökan

  • Sökanden måste själv vara bosatt på den gata där mobila farthinder ska placeras ut.
  • Förslag på placering av mobila farthinder ska medfölja ansökan.
  • Gatan där mobila farthinder kan sättas ut måste ha utfarter från fastigheter.
  • Andra fartdämpande åtgärder bör inte finnas på gatan.
  • Mobila farthinder placeras inte ut på gator där kollektivtrafik förekommer.
  • Alla fastighetsägare som direkt berörs av farthindren ska skriftligen visa sig positiva till att mobila farthinder placeras ut.
  • Sökande är ansvarig kontaktperson och får inte överlåta ansvaret till annan fastighetsägare utan Tekniska kontorets godkännande.
  • Mobila farthinder placeras enbart ut på kommunala vägar och får inte flyttas efter montering.
  • Om kommunen behöver utföra något arbete på gatan kan farthindren komma att plockas bort tillfälligt för att sedan återplaceras, om inte trafikmiljön förändrats så att förekomsten av mobila farthinder inte längre kan medges.
  • Sala kommun äger och förvaltar de mobila farthinder som beviljas.
Observera: Farthinder är inte till för att göra gatan till ett utrymme för lek.

Återkallande av tillstånd 

Uppstår problem med trafikregleringen, eller att riktlinjerna för dessa inte följs, kan Tekniska kontoret upphäva tillståndet med omedelbar verkan. Om problem uppstår kommer Tekniska kontoret att plocka bort beviljade farthinder; kostnaden för detta debiteras ansvarig kontaktperson.

Avgifter

Ett mobilt farthinder kostar 1 600 kr / säsong, i kostnaden inkluderas inköp, utplacering och inhämtning av farthindret i priset. Kostnaden faktureras sökanden.

Relaterade kategorier