Uppförd 1866–68 av bergslagsläkaren Frans August Karlén. Ganska snart fick dock staden erbjudandet att köpa gården för att utnyttjas till stadshotell. Staden tackade nej och det är tveksamt om Karléns senare planer om ett hotellbolag någonsin kom till stånd.
Uppförd 1866–68 av bergslagsläkaren Frans August Karlén. Ganska snart fick dock staden erbjudandet att köpa gården för att utnyttjas till stadshotell. Staden tackade nej och det är tveksamt om Karléns senare planer om ett hotellbolag någonsin kom till stånd.
År 1883 blev fastigheten en representativ bostad för borgmästaren O.V. Lundberg. I den självbiografiska boken Minnen från gamla Sala återkommer sonen Jakob till sin uppväxt här. I husets bottenvåning fanns stadens flickskola fram till 1905. Gården var i familjens ägo till 1918 då den såldes till Sala–Gysinge–Gäfle Nya Järnvägsaktiebolag. Bolaget hade bildats redan år 1900 då den nya Gysingebanan öppnats för trafik och ägde bestånd till 1937. Då såldes gården till Sala stad för 100 000 kr.
Staden har under årens lopp använt största delen av byggnaden till skolverksamhet, därför har också planlösningen av nödvändighet förändrats. Fastän man inte tror det utgörs faktiskt husets uppbyggnad av en timmerstomme.