Den årliga servicemätningen av kommunernas myndighetsutövning visar att Sala kommun har förbättrat sin kundnöjdhet inom flera områden. Resultaten pekar på att attityd och bemötande får höga betyg. Trots detta finns det fortfarande områden att utveckla.
Både bygglov och miljö- och hälsoskydd ökar i sin kundnöjdhet. NKI-värdet för miljö har ökat från 58 till 68, vilket är en betydande förbättring inom området. I det samlade resultatet framgår att attityd och bemötande får högst betyg. Däremot finns det förbättringspotential när det gäller information på vår webbplats och hur vi kommunicerar kring processerna i vår myndighetsutövning.
I årets servicemätning hamnar Sala kommun på plats 34 inom SBA-familjen och 115 av de 212 kommuner som ingår i mätningen totalt. Det sammantagna NKI-värdet har minskat något från 77 till 74. För att fortsätta utvecklas analyserar vi nu resultaten tillsammans i vår NKI/NUI-grupp. För att bibehålla och till och med öka från den höga nivå som Salas NKI visar. Det är avgörande att kontinuerligt följa upp och aktivt arbeta med utveckling över tid.
Upphandling (NUI) – bäst i Västmanland
Inom upphandling (NUI) har vi i år för första gången mätt kundnöjdheten och kan visa upp ett resultat vi är stolta över. Sala hamnar glädjande på en 39 plats med 66 i betyg. Rankade på första plats i Västmanland. Det bekräftar att vi är på rätt väg i arbetet med att förbättra samarbetet med lokala företag.
Åtta myndighetsområden mäts
Företagen betygsätter bland annat bemötande, information och effektivitet på en skala från 1 till 100, där över 70 räknas som ett högt resultat. Enkätresultatet ger en god förståelse för hur företagen upplever servicen vilket underlättar för kommunen att agera på resultatet.
NKI-mätningen omfattar områden där kommunen har direkt ansvar, som:
- bygglov,
- miljö- och hälsoskydd,
- livsmedelskontroll,
- serveringstillstånd,
- brandskydd,
- markupplåtelse,
- upphandling (NUI).
Stort tack!
Grunden för ett gott företagsklimat är att bygga goda relationer, för att tillsammans kunna prioritera vad som behöver utvecklas. Därför fortsätter vi med våra välbesökta företagsfrukostar, näringslivsråd, företagsbesök och andra plattformar för dialog.
Ett stort tack till alla som besvarat NKI-enkäten! Ert engagemang hjälper oss att utveckla servicen i Sala kommun.
Läs mer om servicemätningen
Kontakt