StartKommun och politikPress och nyheterNyheter - listningKommunstyrelsen i korthet – 9 april 2025
Nyhet
Publicerad 2025-04-15
Uppdaterad 2025-04-15 14:54

Här följer ett urval av de ärenden som behandlades på kommunstyrelsens sammanträde 9 april 2025.

Riktlinje för fordonshantering

Sala kommun saknar en riktlinje för fordonshantering. Det finns dock en riktlinje för leasing, riktlinjer för investeringsredovisning samt en resepolicy som reglerar vissa delar av fordonshanteringen och fordonsanvändandet. Därutöver finns gällande reglemente och delegationsordning för kommunstyrelsen, samt skattelagstiftning och miljökrav att förhålla sig till när det kommer till hantering och användning av kommunens fordon. 

Eftersom det idag saknas en samlad riktlinje för Sala kommuns fordonshantering, behöver chefer och medarbetare läsa på ett antal olika ställen för att få en samlad bild kring hur fordon ska hanteras. Dessutom finns en del otydligheter kopplat till vem som ska göra vad kopplat till fordonshanteringen. Med anledning av detta har tekniska kontoret tillsammans med ekonomienheten tagit fram ett förslag på en riktlinje som reglerar detta.

Riktlinjen syftar till att tydliggöra hanteringen och utgöra ett stöd till chefer och medarbetare för kommunens ägda och leasade fordon med en totalvikt om maximalt 3,5 ton. 

Målsättningen är att person- och godstransporter sker med god ekonomi och under hänsynstagande till minskad miljöpåverkan samt god och förbättrad arbetsmiljö/säkerhet. 

Riktlinjen gäller för alla chefer och medarbetare samt personer med anställningsliknande förhållande. En successiv anpassning av kommunens nuvarande fordonspark kommer att ske i enlighet med denna riktlinje.

Kommunstyrelsen beslutar,

  • att anta Riktlinje för fordonshantering, i enlighet med Bilaga KS 2025.1387, med följande tillägg, att förtroendevalda som fullgör sina uppdrag på betydande del av heltid eller som har utsetts att representera Sala kommun i sammanhang utifrån sitt uppdrag" får använda kommunens fordon, samt att ändra fordonstypen "Personbil av mellanklass" till "Personbil klass B-C", "Personbil med högre markfrigång, 15 cm eller högre" till "Personbil med högre markfrigång, klass J", samt förtydliga att "Lätta lastbilar (skåpbilar)" avser klass M.

Kontakt

Mikaela Assarsson, controller, 0224-74 72 05, mikaela.assarsson@sala.se

Amanda Lindblad, kommunstyrelsens ordförande, 0224-74 71 00, amanda.lindblad@sala.se

Utredningsuppdrag lokalvård i egen regi

I enlighet med kommunfullmäktiges beslut den 28 november 2022, § 50, angående budget och strategisk plan 2023-2025, fick kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att återta städning av kommunens lokaler inom Sala tätort i kommunal regi.

I utredningsuppdrag, utifrån beslut i kommunstyrelsen den 6 maj 2024, § 95, har utredningen utförts av tekniska kontoret med stöd av övriga kontor samt med facklig samverkan.

Slutsatsen från utredningen är att lokalvård i egen regi, i en egen separat organisation, blir minst 4 mkr dyrare än dagens städentreprenad. 

Två verksamheter, Björkgården och Vallaskolan, har önskemål om att genom kombinationstjänster bedriva lokalvård i egen regi. På Björkgården har verksamheten redan tagit över lokalvården. 

Sala kommun påbörjar på så sätt införandet av lokalvård i egen regi med hjälp av dessa kombitjänster. Under hösten 2025 utvärderas samtliga verksamheters lokaler, där lokalvård i egen regi utförs. Utvärdering kommer genomföras i form av städkontroller samt hur verksamheten upplever att detta sätt att utför lokalvård fungerar. 

Parallellt med detta har Fastighet i uppdrag att fortsatt arbeta för att höja kvalitet och säkerställa goda arbetsförhållanden inom nuvarande avtal med städentreprenader.

Kommunstyrelsen beslutar,

  • att uppdra till Tekniska kontoret Fastighet, att utvärdera kvalitet av lokalvård i egen regi, inom de verksamheter som redan har dessa kombitjänster inom sin verksamhet, med återrapportering till kommunstyrelsen senast februari 2026
  • att under att 2025 utöka, där möjlighet finns, de verksamheter som bedriver lokalvård via kombinationstjänster eller inom ram i egen regi och återrapportera till kommunstyrelsen senast februari 2026.

Kontakt

Åsa Agemalm, tf. verksamhetschef fastighet, 0224-74 74 06, asa.agemalm@sala.se

Amanda Lindblad, kommunstyrelsens ordförande, 0224-74 71 00, amanda.lindblad@sala.se

Protokoll och ärendehandlingar

Protokoll och ärendehandlingar finns att ta del av för specifikt sammanträde. Det fullständiga protokollet från kommunstyrelsens sammanträde publiceras när det är justerat.

Kommunstyrelsens sammanträden

Kontakt

Amanda Lindblad (S), kommunalråd
0224-74 71 00 amanda.lindblad@sala.se