StartKommun och politikPress och nyheterNyheter - listningTelefonsamtal om att spola sin fastighets ledningsnät
Nyhet

Telefonsamtal om att spola sin fastighets ledningsnät

Publicerad 2020-05-05
Uppdaterad 2020-05-05 12:54
Meddelandet skickas till samhallsbyggnad@sala.se
CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Refresh Image
Viktigt att veta. Det du skriver till kommunen kan komma att diarieföras och bli offentlig handling. Läs mer om hur ett ärende hanteras i kommunen.
Flera medborgare har hört av sig angående telefonsamtal om att de ska spola sin fastighets ledningsnät. Vi vill uppmärksamma om att detta inte genomförs i samarbete med Sala kommun, vi spolar eller filmar mycket sällan fastigheters privata avlopp.

Ett okänt företag har kontaktat fastighetsägare i kommunen och påstått att det är dags att spola ledningsnätet. Liknande händelser har inträffat tidigare i kommunen. Vi vill uppmärksamma om att detta inte genomförs i samarbete med Sala kommun, vi spolar eller filmar mycket sällan fastigheters privata avlopp. Det sker bara i undantagsfall och om fastighetsägaren själv har kontaktat oss och påtalat problem så att vi måste utreda var problemet ligger.


Enskilda fastighetsägare är inte tvingade att beställa den här typen av tjänst. Vid problem med avloppet rekommenderar vi istället att kontakta Samhällstekniska enheten som kan bedöma om felet är inom fastigheten eller i de allmänna ledningarna.

Kontakt

Samhällstekniska enheten
0224-74 70 00 (växel) samhallsbyggnad@sala.se