Informationstjänst

Timanställd inom Vård och Omsorg

Publicerad 2020-02-28
Uppdaterad 2020-09-03 13:02
Här finns viktig information för dig att läsa innan du börjar arbeta hos oss.

Du blir inbokad på en anställningsinformation hos Bemanningsenheten innan du börjar ditt praktiska arbete inom Vård och Omsorg.
Du ska läsa igenom informationen i rullistorna innan du kommer på inbokad anställningsinformation.
Under anställningsinformationen skriver du under sekretesserinran, anställningsavtal och checklistan.

Glöm inte att ta med ID/Legitimation samt övriga dokument som vi har bett dig ta med.

Du har erbjudits en tidsbegränsad timanställning som vårdbiträde via Bemanningsenheten inom Vård och Omsorg i Sala kommun. Du kommer därmed att bokas för tillfälliga arbetspass.

Du kan få möjlighet att arbeta cirka 300 arbetsdagar.

Vår förhoppning är att under den tiden har du blivit intresserad av att vilja utbilda dig till ex. undersköterska.  

Efter cirka 300 arbetsdagar kommer din anställning inom Sala kommun att avslutas, förutsatt att du inte har utbildat dig.

För att kunna erbjudas en tillsvidareanställning inom Vård och Omsorg krävs utbildning t.ex. omvårdnadsprogrammet eller annan likvärdig utbildning.

Vi ska medverka till att skapa förutsättningar för att människor ska kunna leva ett meningsfullt, hanterbart och begripligt liv.

Detta skall uppnås genom:

  • Delaktighet
  • Engagemang
  • Tydlighet

Vi tar endast emot bokade besök. Kontakta oss via telefon eller e-post för att boka tid.

Telefon:  0224 - 74 90 90

Telefontid: kl. 08:00-11:30, 13:00-15:00

E-post: bemanningsenheten.voo@sala.se

Bemanningssamordnare

Monica Engwall
Monica Persson
Caroline Pettersson
Madeleine Linevik
Petri Kuusisto

Charlotta Gustafsson, enhetschef
tel 0224 - 74 90 28
charlotta.gustafsson@sala.se

Maria Zakariasson, enhetschef
tel 0224 - 74 90 23
maria.zakariasson@sala.se

Som anställd i en verksamhet underställd Vård och omsorgsnämnden är du skyldig att följa nedan angivna bestämmelser. Vad de innebär i ditt dagliga arbete kan du läsa mer om i detta dokument samt rutinerna för tystnadsplikt och sekretess.

Offentlighetsprincip

Inom kommunen gäller en offentlighetsprincip som innebär att alla handlingar är allmänna och därmed kan begäras ut av medborgare. Vid en sådan begäran måste en prövning göras av om uppgifterna är offentliga (inte omfattas av sekretess) eller om de är sekretessbelagda (omfattas av en lagregel om skydd för uppgiften)

Vad innebär tystnadsplikt för mig?

Tystnadsplikt innebär att det är förbjudet att muntligen, skriftligen eller på annat sätt föra vidare uppgifter om enskilda personer, de människor vi tar emot i verksamheten, till obehöriga, t.ex. din egen familj eller andra utomstående.

Vilka uppgifter gäller tystnadsplikten?

Tystnadsplikten avser de enskilda personernas personliga förhållanden. Du får inte lämna ut uppgifter om personens personliga förhållanden till andra personer om det inte klart framgår att uppgiften kan föras vidare utan att den enskilde eller någon närstående lider men. Tystnadsplikten gäller även efter det att personen uppgifterna gäller har flyttat eller avlidit.

Vad betyder ”lida men”?

Att lida men innebär att den som blivit omtalad har upplevt att hen har blivit utsatt för fysiskt eller psykiskt obehag eller skada av något slag. Så snart det finns minsta risk för att någon skulle kunna uppleva obehag är du skyldig att hålla uppgiften hemlig. Även uppgifter som verkar harmlösa, t.ex. en persons adress eller telefonnummer omfattas av tystnadsplikt. Därför är det viktigt att du fått den berörde personens medgivande, ett s.k. samtycke om du ska lämna ut sådana uppgifter t.ex. till anhöriga, sjukvård, förskola, skola eller andra myndigheter.

Vem bedömer vad som är ”men”?

Tystnadsplikten medför att du inte får säga saker som kan skada personen eller hens anhöriga och närstående. Det är inte du som bedömer om det du sprider ut är till skada för den du pratat om. Det är personens egen personliga uppfattning om vad som kan anses vara till ”men” för hen som gäller. 

Vem är skyldig att följa tystnadsplikten?

Tystnadsplikten gäller anställda i verksamheter som erbjuder insatser enligt LSS och SoL som kommer i kontakt med för individen känsliga personliga uppgifter. 

Tystnadsplikten gäller även för administrativ personal, företagets ledning och andra som aktivt deltar i verksamheten och som kommer i kontakt med sådan information som omfattas av tystnadsplikten. 

När jag har slutat min anställning, vad gäller då?

Tystnadsplikten gäller även efter att din anställning har avslutats. Tystnadsplikten gäller i 70 år, i princip hela ditt liv.

Gäller tystnadsplikten även inför arbetskamrater och överordnade?

Grundregeln är att uppgifter inte får lämnas till någon som inte har med personens situation att göra. Självklart får du meddela viktig information till din chef och arbetsledare samt andra medarbetare som arbetar hos samma person om hen inte kan göra det själv och behöver stöd i det. Du får lämna de uppgifter som är nödvändiga för att sköta ditt arbete i aktuell situation.

Får jag lämna ut uppgifter till myndigheter?

Tystnadsplikten gäller även mellan dig och anställda vid olika myndigheter, t ex försäkringskassan, socialnämnden och arbetsförmedlingen. I vissa fall har man rätt, eller till och med skyldighet att lämna ut uppgifter till myndigheter, bland annat vid vittnesplikt i domstol. Om du inte är helt säker på att du får lämna ut uppgifter ska du kontakta din arbetsledare för att verifiera om du får lämna ut uppgifterna. 

Får jag lämna ut uppgifter till massmedier?

Det är inte tillåtet att lämna ut uppgifter som är belagda med tystnadsplikt till tidningar, TV eller radio. Om uppgifterna du lämnar till media innebär att den enskilde drabbas så kan uppgiftslämnandet ses som ett brott mot din kollektivavtalsreglerade tystnadsplikt.

Att tänka på vid användning av smartphone, e-post och sociala medier

Det är inte tillåtet att skicka personuppgifter eller bilder av den enskilde personen över öppet nät t.ex. e-post eller smartphone. Det är endast tillåtet i av nämnden utvalda system som har inbyggt skydd. För att kunna använda e-post krävs att verksamheten har installerat s.k. säker e-post. Det är heller inte tillåtet att lägga ut bilder eller personuppgifter på sociala nätverk, t.ex. Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin eller liknande nätverk.

Finns det några undantag från reglerna om tystnadsplikt?

Om en person, eller personens legale företrädare, ger dig tillåtelse att lämna ut en uppgift som rör personen själv har du rätt att göra det. Du måste även kontrollera att någon närstående till den som ger tillåtelse inte skadas av att uppgiften lämnas ut. Om så är fallet får du trots samtycket inte lämna ut uppgiften, om du inte fått tillåtelse även av den närstående. 

Du kan också bryta tystnadsplikten om du i ditt arbete får kunskap om ett brott som begåtts, t.ex. om brott riktas mot barn, om brott har en straffsats på fängelse i ett år eller om en person far illa.

Vad gör jag om jag anser att någon far illa eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel? 

Om den som far illa är ett barn har du skyldighet att anmäla det till socialnämnden. Detta gäller både om barnet finns i er verksamhet eller om barnet finns inom en persons familj. Om du märker att en person lever under missförhållanden som beror på den insats hen får ska du genast anmäla det till den som är ansvarig för verksamheten. Den ansvarige ska då åtgärda problemet. 

Om en vuxen person blir utsatt för brott som inte faller under anmälningsplikten och själv har förmåga att avgöra om en polisanmälan ska göras, ska du ha hens samtyckte för att göra en anmälan. I första hand bör personen själv göra en anmälan. 

Om en vuxen person inte själv har förmåga att ta ställning till en polisanmälan bör verksamheten överväga en anmälan om misstanke om övergrepp och andra brott som personen misstänks bli utsatt för. Tala då med din arbetsledare som då bör göra anmälan.

Vad händer om jag bryter mot tystnadsplikten?

Om du lämnar ut uppgifter som du är skyldig ett hålla hemliga kan du åtalas och dömas för brott mot tystnadsplikten. Straffet för sådana brott är böter eller fängelse i högst ett år. Tala alltid med din arbetsledare om något är oklart.
 

Regler för medarbetares hantering av privata medel och värdesaker

Vård och omsorgsnämnden, nämndens verksamheter eller medarbetare övertar inte något ansvar för brukares privata ekonomi, medel eller värdesaker. Däremot kan medarbetare i nämndens verksamheter få i uppdrag av legala ställföreträdare att i det dagliga arbetet biträda brukaren med hanteringen av privata medel t.ex. vid personliga inköp. En rutin finns på enheten för hur uppdraget hanteras. Medarbetare ska inte handha brukares medel på annat sätt än vad som anges i nämndens riktlinjer och enhetens rutiner. 

Biträda personen med hantering av egna medel

Medarbetare som är tillsvidareanställda eller har ett vikariat om minst 6 månader får hantera privata medel i Sala kommun. Medarbetare får inte ha fullmakt till brukares bankkonton. Medarbetare får som huvudregel heller inte hantera betalningar via bankgiro eller via internet. Om ett sådant uppdrag är aktuellt ska det godkännas skriftligen av närmast ansvarig chef. Brukarens kassa med kontanta medel eller kassan i ett betalkort ska ha ett max belopp som inte är högre än 1500 kronor och kortet ska inte ha kredit ansluten. Endast kort med dessa begränsningar används av medarbetare. 

Inköp för brukares räkning

Inköp för brukares räkning redovisas mot kvitto och förs in i kassabok eller på kassablad som förs för varje brukare. Om kontanter överlämnas från legal ställföreträdare till medarbetare upprättas kvitto på mottaget beloppet som noteras i kassaboken. 

Användning av betalkort

Vid användning av betalkort är brukaren själv med och slå in kortkoden i butiken. Verksamheten ska informera om att försäkring inte gäller om koden lämnas ut och att Vård- och omsorgsnämnden inte är skyldig att ersätta beloppen vid bedrägeri.

Medarbetare får inte handla eller låna för privat bruk från kortet, inte heller på något annat sätt själv skaffa sig ekonomiska fördelar i samband med inköp. Fördelar är t.ex. att registrera egna poäng eller använda erbjudanden.

Mottagande av gåvor

Medarbetare får inte ta emot gåvor. Medarbetare som tar emot, låter åt sig utlova eller begära ersättning eller annan otillbörlig belöning för sin tjänsteutövning” gör sig skyldig till mutbrott . Som otillbörliga belöningar ses exempelvis kontanta medel, gåvor med realiserbart ekonomiskt värde ex. smycken, konstverk och kläder.

Gåvor utan egentligt ekonomiskt värde, choklad, blommor tårtor, frukt, är inte att se som otillbörliga om det sker vid särskilda tillfällen, och med närmaste chefs medgivande. 

Förmåner och testamenten

Affärer eller lån mellan brukare och medarbetare får inte förekomma. Medarbetare får inte medverka vid upprättande av brukarens testamente, även om medarbetaren inte direkt berörs av testamentets innehåll. Medarbetare får inte heller i tjänsten bevittna namnteckningar på andra dokument som rör brukare. Verksamheten får inte förvara värdehandlingar såsom testamenten och liknande för brukare.

Värdepost och förvaring i särskilda boenden

Medarbetare tar inte emot eller hand om värdehandlingar. Om förvaring är aktuell upprättas ett förvaringsavtal. Förvaringsavtal, med anteckning om insättningar och uttag, används som redovisning för brukarens medel. Uttag och insättningar bekräftas av ansvarig medarbetare samt om möjligt av brukaren. När medlen förbrukats och nytillskott behövs ska förbrukade medel först redovisas. När brukaren skrivs ut avslutas förvaringsavtalet, tillhörigheterna återlämnas mot kvittens. 

Hantering vid dödsfall

Uppdraget som legal ställföreträdare upphör omgående om huvudmannen avlider. Privata medel överlämnas då i stället till den person som företräder dödsboet. Utlämnandet dokumenteras och skrivs under av dödsboet. 

Hantering vid misstanke om brott

Vid misstanke om brott såsom stöld, förskingring m.m. ska den som upptäcker brottet omgående informera ansvarig chef och dokumentera alla kontakter.

Detta särtryck betyder inte att övriga hygienrutiner är mindre viktiga eller inte ska följas. Särtrycket gäller alla som deltar i verksamheten och i alla kommunens verksamheter likväl som i ordinärt boende.

  • ”Mekanisk” handtvätt med tvål och vatten skall ske minst vid arbetspassets början samt vid arbetspassets slut. Det är särskilt viktigt också efter kontakt med urin, avföring eller kroppsvätskor och vid nedsmutsning samt att det sker tätt under utbrott av magsjuka/kräksjuka. Handskar ska användas vid orent arbete.
  • Handsprit före och efter varje brukar/patientkontakt
  • Inga föremål eller smycken (t.ex. klockor, armband ringar) får finnas nedanför armbågen eller sticka fram under arbetsdräkten. Halsband ska bäras under arbetsdräkten och får inte hänga fram om man böjer sig.
  • Arbetsdräkten ska sluta vid armbågen, långärmat får inte bäras i patientkontakt. Undantag är utomhus. Arbetsdräkten bör tillhandahållas av arbetsgivaren och får användas endast på arbetsplatsen. Tvätt ska ske i minst 60°C på arbetsplatsen eller på ett av verksamheten anlitat tvätteri.
  • Naglarna ska vara kortklippta. Nagellack, lösnaglar eller andra främmande föremål på naglarna (t.ex. smycken mm) får inte bäras. De samlar mikroorganismer och hindrar god handhygien. De kan även skada brukaren.
  • Engångsförkläde och handskar ska bäras i samband med all personligt omvårdnad 
  • Hår och skägg ska bäras så att det inte kan komma i kontakt med kroppsvätskor (hårnät kan behöva användas) Om hår/skägg ändå kommer i kontakt med avföring, urin eller andra kroppsvätskor måste det tvättas innan nästa patient/brukar kontakt
  • Skoskydd ska i möjligaste mån inte användas pga. ökad risk för kontamination av händerna då man tar av sig skoskydden. Personal som arbetar i ordinärt boende kan vid behov då de inte har möjlighet att ta av sig sina ytterskor vid besök, använda sig av skoskydd. Dessa är engångs och ska kasseras efter användning. Desinfektera händerna i direkt anslutning till att skoskydden tas av.
  • Rökning får inte ske på arbetstid och ej i arbetskläder. Rökning får bara ske på anvisad plats då personalen har rast och har bytt om till egna kläder. Viktigt att tvätta händerna och se till att man inte luktar rök då man är åter i tjänst.
  • Tänk på att inte använda olika produkter och parfymer med stark doft. 
     

Din skyldighet att rapportera

Du är skyldig att omgående rapportera sådant som kan medföra ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande1. Det handlar om förhållanden i den egna verksamheten som kan medföra konsekvenser för enskilda personer (brukare) som får insatser eller som kan komma ifråga för insatser. Skyldigheten omfattar alla yrkesverksamma personer, oavsett tjänst:

  • Anställda 
  • Uppdragstagare 
  • Praktikanter eller motsvarande personer under utbildning      
  • Deltagare i arbetsmarknadspolitiska åtgärder 

Vad är ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande?

Missförhållanden kan avse utförda handlingar såväl som handlingar som någon har underlåtit att utföra och som innebär eller har inneburit ett hot mot eller har medfört konsekvenser för enskildas liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa.

Det kan vara situationer där den enskilde personen blivit utsatt för skada eller ett fysiskt ingripande, det ska alltid rapporteras. Det kan även handla om situationer där det förekommit inslag som skulle kunna bedömas som ett övergrepp eller där nödrätten använts för att avvärja fara för liv eller hälsa.

Följande kan ses som övergrepp och ska alltid rapporteras:

  • Fysiska övergrepp, som örfilar, slag eller annan form av misshandel 
  • Psykiska övergrepp, som allvarliga eller återkommande hot, trakasserier eller kränkningar. 
  • Sexuella övergrepp, som sexuella handlingar med inslag av tvång eller våld 

Det kan även handla om situationer med påtaglig risk för ett missförhållande. Här avses en uppenbar och konkret risk för ett missförhållande. Det kan t.ex. handla om brister i utförandet av insatser t.ex. att berörd person inte får den tillsyn och det stöd som beviljats. Återkommande brister i utförandet, som beror på sådant som bristande planering eller brist på rutiner kan sammantaget, om det inträffar vid flera tillfällen, ses som en påtaglig risk för missförhållanden.

Om du är osäker kan du prata med kollegor, chef eller kontakta utvecklaren för att få råd men utgångspunkten är alltid din egen bedömning av situationen och av konsekvenserna för berörd person.

Vid upptäckten – i det akuta skedet

Om du vid upptäckten bedömer att det finns risk att berörd person skadas, ansvarar du för att utan att invänta din chef vidta åtgärder. Åtgärderna ska medföra att: 

  • Hot undanröjs- direkta hot mot den enskilde personens liv, personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa omgående undanröjs  
  • Läget inte förvärras- konsekvenserna för den enskilde personens liv, personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa inte förvärras. 

Om ett övergrepp har begåtts eller det finns misstanke om ett övergrepp ska berörd person inte lämnas ensam och åtgärder omgående vidtas för att säkerställa att det inte kan upprepas.

Till vem ska du rapportera?

De risker och missförhållanden du uppmärksammar ska omgående rapporteras till närmast ansvarig chef för verksamheten. Om chefen inte är i tjänst ska rapporten lämnas till den person som ersätter, ställföreträdare eller överordnad chef.

Om din chef berörs av rapporteringen ska du också alltid rapportera till överordnad chef. Om du inte får återkoppling av din chef om det du rapporterat ska du kontakta överordnad chef och informera om det inträffade. 

Vad ska registreras i systemet LISA

Din rapport ska dokumenteras omgående, senast inom 5 dagar, i systemet LISA. Du kan använda blanketten; risk- och händelserapport, som en hjälp så du lägger in tillräckliga uppgifter. LISA är lätt tillgänglig ( ) och ska användas av alla medarbetare inom Vård och omsorgsnämndens verksamheter.

Om ni är flera medarbetare som upptäckt eller varit med om en och samma situation ska endast en händelse läggas in i LISA. En av medarbetarna lägger in händelsen och övriga medarbetare skriver en rapport vardera  i blanketten: rapport av risker och missförhållanden. Dessa rapporter ska sedan laddas upp i systemet. Den person som lägger in händelsen i LISA ansvarar för att skriva in vilka övriga medarbetare som var iblandade.

Du ska i LISA/din rapport beskriva händelsen eller situationen som ligger till grund för den påtagliga risken för missförhållandet eller missförhållandet. Det ska framgå hur och när situationen uppstod, vilka som var närvarande samt övrig information som kan vara viktig för att ansvariga ska kunna förhindra upprepning. Du ska även beskriva vilka åtgärder som vidtagits av dig eller andra i det akuta skedet.

Av rapportdokumentationen ska kunna utläsas:

  • Vad själva risken eller missförhållandet bestått i  
  • Plats/verksamhet där det inträffade/upptäcktes 
  • När det uppmärksammades och av vem/vilka 
  • Vilka konsekvenser det fick/kunde fått för personen (brukaren) 
  • Vilka åtgärder som vidtagits akut 
  • Om något liknande inträffat tidigare 
  • Din bedömning av vad som orsakade det inträffade 
  • Din bedömning av om det skulle kunna inträffa igen 
  • När skriven rapport lämnades in och av vem/vilka 

Information – vid introduktionen och årligen

Din introduktion ska omfatta en genomgång av skyldigheten att rapportera påtagliga risker och missförhållanden. Du ska sedan minst årligen tillsammans med dina kollegor på arbetsplatsträffen diskutera vad missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden kan vara i er verksamhet. Du ska känna till vem som utsetts att ta emot rapporten och hur verksamhetens rutiner för hanteringen ser ut.

Om det inträffade är ett brott – polisanmälan

Om det visar sig att det som inträffat är ett brott kan det behöva polisanmälas. Det är alltid din chef som tillsammans med den berörde personen beslutar om polisanmälan. Vid misstanke om brott kan även det fackliga ombudet kontaktas och åtgärder vidtas i form av avstängning, erinran eller uppsägning. 
 
1 14 kap 6§ SoL, 7 kap 6§ SoL, 23 e§LSS, 24e§ LSS 

Registrera dig tillgänglig för arbete

För att du som anställd ska kunna bokas på arbetspass ska du registrera din tillgänglighet på din sida i BeSched. 
Du registrerar dig tillgänglig för arbete endast när du vet att du kan arbeta. Under din tillgängliga tid kan du bokas på arbetspass.  

Arbetspass via SMS  

När du bokas in på arbetspass får du ett SMS med information om arbetsplats, datum, arbetstid och övrig information som kan vara bra att veta. Detta SMS kan du inte svara på. 

Det är viktigt att du bevakar din BeSchedsida dagligen för att vara uppdaterad på dina inbokade arbetspass (förlita dig inte enbart på SMS).

Akutbokning

Bemanningsenheten ringer dig endast för arbetspass som gäller samma dag. Om du är på arbetet kontaktar Bemanningsenheten dig via arbetsplatsens telefon.

Under kvällar och helger kan du bli uppringd av arbetsplatsen för att bli bokad på arbetspass, om du är registrerad som tillgänglig för arbete. Du förväntas svara i telefonen. 

Om du inte svarar vid upprepade tillfällen kan din anställning komma att avslutas. 

Viktig information

När du blivit inbokad på arbetspass har du ingått ett avtal med arbetsgivaren och därmed ska du arbeta dessa timmar. Arbetstiden registreras i BeSched och ligger till grund för din löneutbetalning.  

Om du uteblir från arbetspass utan giltigt skäl kan det leda till att din anställning avslutas.   

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på Bemanningsenheten.
 

OBS att personuppgifterna i dokumentet är fiktiva, personen finns inte i verkligheten. 

Lathund - Tillgänglighet i BeSched

Har du frågor så hör gärna av dig till Bemanningsenheten tfn 74 90 90 eller bemanningsenheten.voo@sala.se
 

Som timavlönad personal är du skyldig att följa denna rutin. Frångår du rutinen riskerar du få olovlig frånvaro.

Information om frånvaro ska meddelas arbetsstället och närmaste chef via telefonsamtal. Det är inte godtagbart att skicka SMS, lämna meddelande på telefon eller mejla.  

Telefonnummer till arbetsplatsen hittar du på www.sala.se 
Skriv verksamhetens namn i sökrutan.

Sökfunktion på sala.se

Tänk på att anmäla din frånvaro inför VARJE arbetspass om du är sjuk/VAB!
Tänk på att sjukanmäla dig så snart du vet att du inte kan arbeta!

Gör så här om du blir sjuk eller anmäler vård av barn (VAB)

  • Ring till den verksamhet som du ska arbeta på och meddela din frånvaro.
  • Ta även bort din tillgänglighet i BeSched.
  • Den person som tar emot frånvaroanmälan registrerar frånvaron i BeSched. Ditt ansvar är att kontrollera att rätt information är registrerad i BeSched.
  • Vid sjukdom som varar mer än 7 dagar ska du lämna in kopia på läkarintyg fr.o.m. den åttonde kalenderdagen till Bemanningsenheten.

Undantag från rutinen

Vid akut sjukdomstillstånd, där ingen möjlighet finns för dig att ta kontakt med arbetsgivaren, kan sjukanmälan ske i efterhand eller att anhörig/annan person kontaktar arbetsgivaren. 

OBS! Har du vikariat följer du verksamhetens rutiner för sjuk- och friskanmälan.

Avvikelse från rutinen

Anmälan till annan person eller annat arbetsställe är inte giltigt och ses inte som en frånvaroanmälan. Oanmäld frånvaro kan ses som ogiltig frånvaro och arbetsrättsliga åtgärder kan då komma att tillämpas.

Att kopiera och förvara i din plånbok/Mobil

Vid frånvaro – sjukdom eller VAB: Tänk på att sjukanmäla dig så snart du vet att du inte kan arbeta!

  • Ring verksamheten, meddela din frånvaro - inför varje arbetspass som du är sjuk/VAB på! Så tidigt som möjligt!
  • Ta bort din tillgänglighet i BeSched
  • Kontrollera att frånvaron i BeSched stämmer
  • Lämna sjukintyg från 8e dagen
  • När du är frisk - kom ihåg att registrera in din tillgänglighet i BeSched igen

Arbetstidslagen reglerar bland annat hur mycket anställda får arbeta per dygn, vecka och år. Lagen säger även i vilken utsträckning rast ska tas ut, samt vila före och efter ett arbetspass. 

För att säkerställa arbetsmiljön samt säkerheten på arbetsplatsen är det viktigt att medarbetare följer arbetstidslagen genom att inte arbeta mer än vad lagen säger. Nedan följer en kort sammanställning. 

Dygnsvila

Alla medarbetare ska ha en sammanhängande vila före eller efter arbetspasset på 11 timmar under en 24 timmars period, i genomsnitt under en period om högst 4 månader.

Veckovila

Alla medarbetare ska ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje period om 7 dagar. Perioden om 7 dagar på vård och omsorg börjar alltid på en måndag och slutar en söndag.

Tillfälliga avvikelser från dygns- och veckovila

Avvikelse får göras tillfälligt om det orsakats av något särskilt förhållande som inte kunnat förutses av arbetsgivaren.

Avvikelser av detta slag ska kommuniceras med närmsta chef på arbetsplatsen. Om medarbetare har vikariat och arbetar utifrån en schemarad, ska denna följas. 

Sammanlagda arbetstiden

Den sammanlagda arbetstiden under varje period om 7 dagar får högst uppgå till 48 timmar i genomsnitt under en period om högst 4 månader. 

I den sammanlagda arbetstiden ska mertid, övertid, semester, sjukdom, innestående komptid, föräldraledighet, interna utbildningar, arbetsplatsträffar samt jour likställas med fullgjord arbetstid.

Raster

Rast är avbrott i den dagliga arbetstiden under vilken arbetstagaren inte är skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen. Rasten ska förläggas så att arbete inte utförs mer än 5 timmar. Rast ska tas ut med minst 30 minuter. Rast är icke betald arbetstid.

Avvikelse från rasten kan endast göra vid en oförutsedd händelse för dagen, t ex p.g.a. olyckshändelse, låg bemanning p.g.a. sjukdom och ska utifrån detta kompensera med den faktiska tiden man inte fick rast. Avvikelser av detta slag ska dokumenteras i avvikelsesystemet samt kommuniceras med närmsta chef på arbetsplatsen.

Måltidsuppehåll

Inom vissa verksamheter har rast byts ut mot måltidsuppehåll, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena. Måltidsuppehållen räknas in i arbetstiden, och medarbetaren kan behöva gå ifrån maten och göra en insats om behov uppstår. Måltidsuppehåll är betald arbetstid, därmed får man inte lämna arbetsplatsen. 

Paus

Förutom raster ska arbetsgivaren ordna arbetet så att pauser kan tas ut. Pauser räknas in i arbetstiden, och man ska då vara kvar på arbetsplatsen. Det brukar vara brukligt att ta en kortare paus på förmiddagen och på eftermiddagen. 

Byte av turer

Om någon på verksamheten vill byta tur med någon inom personalpoolen, då är det viktigt att det stämmer med att dygnsvilan och veckovilan uppnås.

Kontakta Enhetschefen för verksamheten för godkännande om byte. Det är BeSched rapportören/koordinator på den enheten som ändrar din tur i systemet.

  • Efter att du har genomgått anställningsinformationen och skrivit under anställningsavtal registreras du in i våra bemannings- och lönesystem. Du kan nu logga in och lägga dig tillgänglig i bemanningssystemet BeSched.
  • Vi meddelar dina kontaktuppgifter till aktuella verksamheter. 
  • Verksamhet/enhetschef/samordnare/koordinator tar kontakt med dig för att boka in verksamhetsintroduktion. Under introduktionen går du tillsammans med ordinarie personal och lär dig rutiner och träffar de boende.
  • Vissa tider på året kan det ta längre tid innan du blir kontaktad, dock ska det inte ta mer än 14 dagar. Har du inte hört någonting efter 14 dagar så kontakta Bemanningsenheten. 
  • Verksamheten mejlar Bemanningsenheten vilka datum och tider du är inbokad på introduktion. Bemanningsenheten registrerar det i BeSched. Du får lön för den tid du går introduktion.
  • Efter verksamhetsintroduktionen går du och din handledare igenom hur det har gått för dig och ni går igenom en bedömningsblankett tillsammans. Blanketten ska du ha en kopia på. Verksamheten skickar originalet till Bemanningsenheten. 
  • Om du bedöms kunna arbeta i verksamheten och Bemanningsenheten har fått blanketten för godkännande öppnas du upp på verksamheten i BeSched och kan bokas in på arbetspass. Glöm inte att lägga dig tillgänglig i BeSched för att kunna bokas in på arbetspass. 
  • Om du inte bedöms kunna arbeta i verksamheten så avslutas din anställning inom Vård och Omsorg.
  • När du är anställd i Sala kommun får du ett konto för inloggning (AD-konto) till arbetsdatorn samt en mejladress. Du får dessa inloggningsuppgifter inom kort.

När du är anställd är det endast denna mejladress som ska användas för information till och från arbetsgivaren. 

Det är viktigt att du loggar in på mejlen och håller dig uppdaterad eftersom du har ett ansvar att ta del av arbetsgivarens information. 

För att kunna arbeta inom Vård och Omsorg ska du kunna klara av utbildningen för delegering.

Praktisk information

Ta med matlåda till arbetet, det finns kylskåp och mikrovågsugn på arbetsplatsen. Kaffe/te finns på de flesta arbetsplatser utan kostnad.

Ta med bekväma skor som tål maskintvätt. Arbetskläder finns på de flesta arbetsplatser (fråga när ni bokar introduktion i verksamheten vad som gäller där).

Mobiltelefon får endast användas på schemalagd lunchrast. Om Bemanningsenheten behöver kontakta dig ringer vi på arbetsplatsens telefon.
Vård och Omsorg är en rökfri arbetsplats. Om du röker får du endast göra det på schemalagd lunchrast. Du måste byta om till privata kläder. Fråga på arbetsplatsen var det är tillåtet att röka.

Delegeringsutbildning och kunskapstest  

Som anställd inom vård och omsorg i Sala kommun ingår det att utföra arbetsuppgifter på delegation, läkemedelshantering är en sådan arbetsuppgift. Dessa uppgifter får inte utföras utan särskild kunskap/utbildning. 

Efter att du blivit godkänd av verksamheten under din verksamhetsintroduktion och bedöms ha förvärvat tillräcklig verksamhetskännedom ska du utföra två utbildningar. Du kommer att få mer information om detta till din jobbmejl.
 

Särskilt utbildningsmaterial gällande smittskydd / Särskilt utbildningsmaterial – Covid19

Vård och Omsorgs ledning följer dagligen det rådande läget gällande coronavirus, covid-19. Vi följer regionens direktiv och de rekommendationer som utfärdas av myndigheter. 

Från en dag till en annan kan det komma uppdateringar, ny information eller utbildningar som du som medarbetare måste ta del av. Det kommer i så fall skickas ut till din arbetsmail. Det är viktigt att du regelbundet går in i din arbetsmail och kontrollerar inkorgen. Varför är det viktigt? Jo för att ditt arbete ska bli så säker som möjligt för dig, dina kollegor och de du tar hand om.  

Nedan följer viktig information som du behöver ta del av innan du kommer ut i våra verksamheter och arbetar.

Vill du ha information om coronaviruset och Covid-19 hänvisar vi dig till www.folkhälsomyndigheten.se och www.1177.se

En del är e-utbildningar som du ska skicka in kursintyg för. Skickas till Maria Zakariasson eller Charlotta Gustafsson

VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ!!

  • Du ska stanna hemma om du är sjuk, även vid milda förkylningssymtom.
  • Du måste ha varit symtomfri i 48h innan du kan komma tillbaka till arbete.
  • Det är viktigt att vara extra noggrann med handhygienen. Följ de råd som du får av filmerna nedan.
  • Fråga på arbetsplatsen om vad som gäller – det kan ha kommit ny information sedan du läst detta. Fråga så du kan arbetar säkert. 

All vårdpersonal inom vård och omsorg har tagit del av materialet, det är viktigt att även du har kunskap och kännedom om covid-19 för att minska smittspridning.

Detta ska du göra!

Nedan har vi listat det du skall genomföra. Du skall genomföra dem innan du gör ditt första introduktionspass. Under din introduktion kommer du påminnas om våra skyddsrutiner och basal hygien.

E-utbildning

Dessa två filmer är framtagna av Socialstyrelsen och det är rekommenderat att du ser på dem så snart som möjligt. Den första filmen tar ungefär 15 minuter att gå igenom, visar allmän information och ger en påminnelse om basala hygienrutiner. Den andra filmen är ca 30 min lång och visar hur du använder skyddsutrustningen men även hur patienter hanteras inom regionens verksamheter (triage).

Gå in via länken och skapa ett gratis konto, skriv ut kursbevis eller spara det på datorn som en pdf och maila till Maria Zakariasson eller Charlotta Gustafsson:

https://utbildning.ki.se/e-utbildningar-om-covid-19

På Sala kommuns webbplats finns alltid uppdaterad information om corona/Covid-19 och det finns också uppdaterad information om stödlinjer och chattar, se nedan:

Salas sida om corona/covid 19:

https://www.sala.se/corona

Länkar till stödlinjer och chattar m.m.:

https://www.sala.se/info/18772

Myndigheters webbplatser för ytterligare information:

www.folkhalsomyndigheten.se

www.krisinformation.se

www.regeringen.se

Relaterade tjänster