StartSpecialpedagog
Kontaktobjekt
Publicerad 2016-06-29
Uppdaterad 2017-11-24 11:34

Adress:

Telefon: 0224-74 70 00 (växel)

E-post: barn.och.utbildning@sala.se
Postadress: Kungsgatan 27, 73 31 Sala

Om oss

Den ena specialpedagogen i Centrala resursteamet arbetar i första hand gentemot förskolan. Den andra specialpedagogen arbetar deltid i Centrala resursteamet med att utreda elever med stora svårigheter inom området läsa och skriva.

Personal och underenheter

Tillhör enhet

Generella huvuduppgifter för specialpedagogen

  • Arbetar med elever och vuxna för att identifiera, analysera och delta i arbete med att undanröja hinder och orsaker till svårigheter i lärmiljön.
  • Genomför pedagogiska utredningar och analyserar elevers styrkor och svårigheter på tre nivåer, organisation, grupp och individ.
  • Upprättar åtgärdsprogram i samverkan med övrig personal på skolan, elev och vårdnadshavare. Är delaktig i såväl insatser som uppföljningar.
  • Är en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i specialpedagogiska frågor för vårdnadshavare, kollegor och skolledning.

Hos specialpedagogen är inga frågor för små eller för stora. Ibland kan eleven behöva bara lite hjälp för att komma vidare. Ibland är behovet större och då finns specialpedagogen tillgänglig som resurs.

Specialpedagogen gentemot förskolan

Hon arbetar med: 
• pedagogisk handledning av personal  - i grupp eller enskilt 
• kartläggning av barngrupp eller enskilt barn 
• analys, förslag till åtgärder, medverkan vid upprättande av handlingsplan alt. åtgärdsprogram. 
• Marte-Meo-metoden: filmat samspel – analys – utvecklingsstöd
• att utreda förtur för barn med särskilda behov och medverka till lämplig placering  

Allt arbete utförs i nära samverkan med föräldrar. 

Uppdrag mottas endast efter konsultation och ärendeanmälan till CRT.
Uppdragsgivare: förskolor genom förskolechef.

Specialpedagogen som utreder elever med stora svårigheter inom området läsa och skriva

Sådana utredningar görs om man från skolans sida har starka skäl att tro att eleven blir hjälpt av en diagnos eller om man inte kunnat reda ut hur man ska hjälpa eleven på ett effektivt sätt. Det är företrädesvis äldre elever som utreds.

Uppdrag mottas endast efter konsultation och ärendeanmälan till CRT.
Uppdragsgivare: skolor genom rektor.