StartKontrollansvarig - Anmälan
Självservice

Kontrollansvarig - Anmälan

Publicerad 2016-05-31
Uppdaterad 2019-08-20 12:27
Meddelandet skickas till byggmiljo@sala.se
CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Refresh Image
Viktigt att veta. Det du skriver till kommunen kan komma att diarieföras och bli offentlig handling. Läs mer om hur ett ärende hanteras i kommunen.
Bygg och miljö - Sala Heby


Myndighetsutövningen inom bygg-, miljö- och livsmedelsområdet handläggs kommungemensamt av Sala kommun och Heby kommun. Kommunerna har egna beslutsfattande politiska nämnder.

Om du kompletterar ett befintligt bygglovsärende bör du ange ärendets diarienummer, som du hittar på det bekräftelsebrev som skickats ut av Byggenheten. 

Om tjänsten

Kontrollansvarig anmäls i samband med att du söker bygglov. Det är byggherren som ska föreslå hur arbetena skall kontrolleras. Som en garanti för att byggherren har tillgång till tillräcklig kunskap och erfarenhet för att uppfylla gällande tekniska egenskapskrav ska byggherren normalt utse en kontrollansvarig.

Den kontrollansvarige ska biträda byggherren, delta i byggsamråd och närvara vid kontroller och besiktningar samt upprätta en kontrollplan. Dennes uppgift är att för byggherrens räkning övervaka kontrollen av att samhällskraven uppfylls. Den kontrollansvarige ska vara certifierad.

Sök bland godkända kontrollansvariga på Boverkets hemsida. Vid enklare arbeten av begränsad omfattning, t.ex. inglasade uteplatser, carportar och liknande, behövs dock ingen kontrollansvarig.

Villkor

Den som söker bygglov kan behöva anmäla vem som är kontrollansvarig i bygglovsärendet.

Avgifter

Det är kostnadsfritt att anmäla kontrollansvarig, men för aktuellt bygglovs- eller anmälningsärende utgår avgift enligt gällande taxa (se övriga tjänster).

Om du vill överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd med ett beslut, helt eller delvis, kan du överklaga det hos förvaltningsrätten. Överklagan skall ställas till förvaltningsrätten, men skickas till: Byggenheten, Sala kommun, Box 304, 733 25 Sala. För att överklagandet skall kunna prövas måste det ha inkommit till Sala kommun inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Har ditt överklagande kommit in i rätt tid kommer det att skickas vidare till förvaltningsrätten om kommunens handläggare inte själv ändrar beslutet på det sätt du har begärt. Överklagan måste vara skriftlig och innehålla namn, personnummer, postadress, telefonnummer och vara undertecknad av dig. Tala om vilket beslut det är du överklagar och ange varför du tycker att beslutet är oriktigt och vilken ändring du vill ha. Bifoga handlingar eller annat som du anser stöder din uppfattning.