StartSjälvserviceByggnadsarbete enligt Plan- och byggförordningen - Anmälan
Självservice

Byggnadsarbete enligt Plan- och byggförordningen - Anmälan

Publicerad 2017-09-22
Uppdaterad 2018-10-02 10:28
Meddelandet skickas till byggmiljo@sala.se
CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Refresh Image
Viktigt att veta. Det du skriver till kommunen kan komma att diarieföras och bli offentlig handling. Läs mer om hur ett ärende hanteras i kommunen.
Bygg och miljö - Sala Heby


Myndighetsutövningen inom bygg-, miljö- och livsmedelsområdet handläggs kommungemensamt av Sala kommun och Heby kommun. Kommunerna har egna beslutsfattande politiska nämnder.

Anmälan

Bifoga handlingar som tekniskt, med ritningar eller dimensioneringsbeskrivningar, beskriver vad som ska förändras och hur det ska utföras. Detta gäller om du vill installera en eldstad, väsentligt ändra konstruktionen i ditt hus, bygga komplementbyggnad 25 m² (ex. Attefallshus), bygga till huvudbyggnad 15 m², inreda ytterligare bostad i enbostadshus eller dra om vatten- och avloppsledningar. Om du installerar en ny eldstad vill vi alltid ha med uppgift om vilken modellbeteckning och tillverkare eldstaden har, eller, om detta saknas, uppgifter om vad det är för typ av eldstad du ska installera. 

Bifoga ett förslag till kontrollplan: I alla ärenden krävs att det upprättas en kontrollplan. Kontrollplan är ett dokument som beskriver hur ni säkerställer att samhällets krav på säkerhet, hälsa och miljö uppfylls. Kontrollplanen redovisar vilken kontroll som ska utföras, vilka intyg och andra handlingar som ska lämnas in till byggnadsnämnden samt vilka anmälningar som ska göras. Kontrollen ska utföras genom dokumenterad egenkontroll och i vissa fall av fristående sakkunniga. 

Anmälan kontrollansvarig och teknisk beskrivning finns att hämta i självservice att fylla i och/eller skriva ut.

Om tjänsten

Om du vill installera en eldstad, väsentligt ändra konstruktionen i ditt hus, bygga komplementbyggnad 25 m², bygga till huvudbyggnad 15 m², inreda ytterligare bostad i enbostadshus eller dra om vatten- och avloppsledningar behöver du göra en anmälan.

Villkor

Alla som önskar göra en anmälan avseende en fastighet i Sala eller Heby kommun.

Avgifter

För alla bygglov och anmälningsärenden tar vi ut en handläggningsavgift som baseras på en politiskt antagen taxa. Hur mycket olika ärenden kostar beror på omfattningen av byggnadsåtgärden och vilka handläggningssteg som behöver utföras. För utförligare information se dokumentbilagan "Taxa för bygglov m.m." (pdf; x MB)

Om du vill överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd med ett beslut, helt eller delvis, kan du överklaga det hos förvaltningsrätten. Överklagan skall ställas till förvaltningsrätten, men skickas till: Bygg och miljö Sala-Heby, Sala kommun, Box 304, 733 25 Sala. För att överklagandet skall kunna prövas måste det ha inkommit till Sala kommun inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Har ditt överklagande kommit in i rätt tid kommer det att skickas vidare till förvaltningsrätten om kommunens handläggare inte själv ändrar beslutet på det sätt du har begärt. Överklagan måste vara skriftlig och innehålla namn, personnummer, postadress, telefonnummer och vara undertecknad av dig. Tala om vilket beslut det är du överklagar och ange varför du tycker att beslutet är oriktigt och vilken ändring du vill ha. Bifoga handlingar eller annat som du anser stöder din uppfattning.