Skolportal

Här finns de länkar du behöver för att logga in till Schoolsoft.

Personal och elev: Från den 10/8 kan du som har ett användarnamn och lösenord och sitter med en dator, platta eller telefon i kommunens nätverk logga in med enbart användarnamn och lösenord. Du behöver alltså inget bank-id, yubikey eller app. Du loggar in med samma användarnamn och lösenord som du har till dator/mail. Det är alltså nu extra viktigt att du inte lämnar ut ditt lösenord till någon annan. Om du gjort det, eller tror att någon fått reda på ditt lösenord - byt.

Klicka på länken för inlogg med yubikey eller app så kommer systemet att känna av om du sitter i kommunens nätverk och bara be om användarnamn och lösenord.

Om du har inloggningsproblem eller frågor kring Schoolsoft - vänd dig till den Schoolsoftansvariga på din eller ditt barns förskola/skola, eller till Sala sparbanks Digidel. (Se länk till höger)

OBS! Vårdnadshavare loggar in med bank-id, e-legitimation, mobilt bank-id eller e-medborgarkonto. Användarnamn och lösenord fungerar endast för personal och elever.

Tänk på att stänga alla flikar i webbläsaren så att du loggats ut ordentligt när du är klar.

Det finns flera sätt att logga in på Schoolsoft. Om du inte vet vilket du ska använda, börja med att läsa: Information om hur du loggar in via Skolportalen som du når via en länk till höger.

Nordea, BankID, Telia För vårdnadshavare, personal och elev som har bank-id eller e-leg.

Mobilt bank-id För vårdnadshavare, personal och elev som har mobilt bank-id.

E-medborgarkonto - endast för vårdnadshavare utan bank-id/e-leg.

Användarnamn och lösenord med YubiKey  OBS! Endast för dig som är personal eller elev.

Användarnamn och lösenord med App OBS! Endast för dig som är personal eller elev.

 

Självservice

YubiKey Zero Administration

Borttappad YubiKey?

Administratör

APP - ADMINISTRATION

Om du behöver koppla loss din app från en enhet för att kunna ladda ner och använda appen i en annan telefon/surfplatta - klicka på länken "Förlorat/bytt mobil" när du loggat in och lämna koden till ansvarig på skolan.

Administratör

Problem att logga in?

Börja med att läsa dokumentet "Information om hur du loggar in på Skolportalen" som finns till höger på den här sidan. Förhoppningsvis hittar du hjälp där!

Om det ändå är problem: kontakta skolan eller Digidel. Ange om du är personal, elev eller vårdnadshavare och vad som inte fungerar, så detaljerat du kan, med hjälp av följande frågor: Vilket inloggningssätt använder du? (Yubikey, app eller bank-id). Vilken skola är du knuten till? Har du kunnat logga in tidigare? Hur långt kommer du nu? Alltså, var går det fel och vad får du för felmeddelande?

Har du problem med E-medborgarkonto - klicka på länken för inlogg och sen på "hjälp" under inloggningsrutan för support.

Elev och vårdnadshavare - vänd dig till din mentor/lärare i skolan. Vårdnadshavare kan också vända sig till Digidel. (Du behöver inte vara kund hos Sala sparbank för att få hjälp av Digidel.)

Personal - vänd dig till den på din skola som har ansvar för Schoolsoft.

Redaktör: Jenny Larde
Informationsansvarig: Jenny Larde
Uppdaterad den 1 september 2015

Skriv ut den här sidanSkriv ut