Skolportal

Här hittar du länkar till inloggning, information och hjälp för skolportalen Schoolsoft.

Inloggning till Schoolsoft för vårdnadshavare

Vårdnadshavare loggar in med bank-id, e-legitimation, mobilt bank-id eller e-medborgarkonto. Personal och elever kan använda BankID eller Mobilt bank-ID när man loggar in från annat nätverk än skolans t ex hemifrån.
Användarnamn och lösenord fungerar endast för personal och elever.

OBS !! KOM IHÅG ATT INTE LOGGA IN UNDER ARKIVERINGEN 29-30 JUNI !

Alla förändringar ni gör då kommer att försvinna.

Nordea, BankID, Telia 
För vårdnadshavare, personal och elev som har bank-id eller e-leg.

Mobilt bank-id 
För vårdnadshavare, personal och elev som har mobilt bank-id.

E-medborgarkonto 
Endast för vårdnadshavare utan bank-id/e-leg.

Om du inte vet vilken inloggningsmetod du ska använda:
Börja med att läsa: Information om hur du loggar in via Skolportalen (pdf).

Om du har inloggningsproblem eller frågor kring Schoolsoft:
Vänd dig till Schoolsoft-ansvarig på din eller ditt barns förskola/skola.

Tänk på att stänga alla flikar i webbläsaren så att du loggats ut ordentligt när du är klar.

Inloggning till Schoolsoft för personal och elev

 

OBS !! KOM IHÅG ATT INTE LOGGA IN UNDER ARKIVERINGEN 29-30 JUNI !

Alla förändringar ni gör då kommer att försvinna.

Användarnamn och lösenord med YubiKey 

Användarnamn och lösenord med App 

Du som har ett användarnamn och lösenord och sitter med en dator, platta eller telefon i kommunens nätverk kan logga in med enbart användarnamn och lösenord. Du behöver alltså inget bank-id, yubikey eller app. Det är extra viktigt att du inte lämnar ut ditt lösenord till någon annan. Om du gjort det, eller tror att någon fått reda på ditt lösenord - byt.

Självservice

YubiKey Zero administration: Administratör
Borttappad YubiKey?

APP - administration: Administratör
Om du behöver koppla loss din app från en enhet för att kunna ladda ner och använda appen i en annan telefon/surfplatta - klicka på länken "Förlorat/bytt mobil" när du loggat in och lämna koden till ansvarig på skolan.

Inloggningsproblem?

Börja med att läsa: Information om hur du loggar in via Skolportalen (pdf).

Om det ändå är problem: kontakta skolan

Ange om du är personal, elev eller vårdnadshavare och vad som inte fungerar, så detaljerat du kan, med hjälp av följande frågor: Vilket inloggningssätt använder du? (Yubikey, app eller bank-id). Vilken skola är du knuten till? Har du kunnat logga in tidigare? Hur långt kommer du nu? Alltså, var går det fel och vad får du för felmeddelande?

Har du problem med E-medborgarkonto: klicka på länken för inlogg och sen på "hjälp" under inloggningsrutan för support.

  • Elev och vårdnadshavare
     Vänd dig till personalen på skolan. 
  • Personal
    Vänd dig till den på din skola som har ansvar för Schoolsoft.
Redaktör: Jenny Larde
Informationsansvarig: Jenny Larde
Uppdaterad den 27 juni 2016

Skriv ut den här sidanSkriv ut