Skolportal

Här finns de länkar du behöver för att logga in till Schoolsoft.

Om du har inloggningsproblem eller frågor kring Schoolsoft - vänd dig till den Schoolsoftansvariga på din eller ditt barns förskola/skola, eller till Sala sparbanks Digidel. (Se länk till höger)

OBS! Vårdnadshavare loggar in med bank-id, e-legitimation, mobilt bank-id eller e-medborgarkonto. Användarnamn och lösenord fungerar endast för personal och elever.

Tänk på att stänga alla flikar i webbläsaren så att du loggats ut ordentligt när du är klar.

För mobilt bank-id finns för närvarande en bugg, främst på Androidtelefoner, där man måste starta det mobila bank-id:t manuellt. Klicka på länken för mobilt bank-id, om inte det mobila bank-id:t startar - växla manuellt till mobilt bank-id, växla sedan tillbaka till webbläsaren och skolportalen igen så är du inloggad.

Schoolsoft

Det finns flera sätt att logga in på Schoolsoft. Om du inte vet vilket du ska använda, börja med att läsa: Information om hur du loggar in via Skolportalen som du når via en länk till höger.

E-legitimation
Nordea, BankID, Telia För vårdnadshavare, personal och elev som har bank-id eller e-leg.

Mobilt bank-id För vårdnadshavare, personal och elev som har mobilt bank-id.

E-medborgarkonto - endast för vårdnadshavare utan bank-id/e-leg.

Användarnamn och lösenord med YubiKey  OBS! Endast för dig som är personal eller elev.

Användarnamn och lösenord med App OBS! Endast för dig som är personal eller elev.

Självservice

YubiKey Zero Administration

Borttappad YubiKey?

Administratör

APP - ADMINISTRATION

Om du behöver koppla loss din app från en enhet för att kunna ladda ner och använda appen i en annan telefon/surfplatta - klicka på länken "Förlorat/bytt mobil" när du loggat in och lämna koden till ansvarig på skolan.

Administratör

Problem att logga in?

Börja med att läsa dokumentet "Information om hur du loggar in på Skolportalen" som finns till höger på den här sidan. Förhoppningsvis hittar du hjälp där!

Om det ändå är problem: kontakta skolan eller Digidel. Ange om du är personal, elev eller vårdnadshavare och vad som inte fungerar, så detaljerat du kan, med hjälp av följande frågor: Vilket inloggningssätt använder du? (Yubikey, app eller bank-id). Vilken skola är du knuten till? Har du kunnat logga in tidigare? Hur långt kommer du nu? Alltså, var går det fel och vad får du för felmeddelande?

Har du problem med E-medborgarkonto - klicka på länken för inlogg och sen på "hjälp" under inloggningsrutan för support.

Elev och vårdnadshavare - vänd dig till din mentor/lärare i skolan. Vårdnadshavare kan också vända sig till Digidel. (Du behöver inte vara kund hos Sala sparbank för att få hjälp av Digidel.)

Personal - vänd dig till den på din skola som har ansvar för Schoolsoft.

Redaktör: Jenny Larde
Informationsansvarig: Jenny Larde
Uppdaterad den 26 mars 2015

Skriv ut den här sidanSkriv ut